Monday 4 April 2011

ujian oh ujian...

"Yeye!!! nak pegi Sarawak." jerit Naim sewaktu dalam perjalanan ke KLIA .Sebenarnye inilah kali pertama kami naik kapal terbang sekeluarga, so adik2ku sgtlah excited. Kali ni kami pergi ikut rombongan sekolah umiku. Setelah tiba dekat KLIA, semua terus chek in. Tiba giliran keluargaku, kami menerima ujian yg sgt besar. Surat beranak adik2ku tertinggal di rumah sedangkan benda tulah yg paling penting utk naik kapal terbang. Sebenarnya waktu adik2 ku 'galok' dlm kereta lagi aku dah dapat rase sesuatu akan berlaku. So betullah firasat aku tu. P/s :kalau nak pergi mane2 atau buat ape2pon jgn excited sangat...Dipendekkan cerita, kami sekeluarga terpaksa berpatah balik ke rumah utk ambil surat beranak tu dan penerbangan kami ditangguhkan kpd keesokan harinya pada sebelah pagi..Bayangkanlah waktu tu dah pukul 10 mlm dan perjalanan balik ke rumah sekurang-kurangnye 2 jam. Ayah aku terpaksa bercekang mata sekali lagi walaupun penat sekolah pagi tadi dan bawa kereta ke KLIA tanpa sempat berehat..Ditambah pulak ayah aku terpaksa bayar RM192 utk parking kereta walaupun tak sampai sejam kami letak kereta kat situ....utk anak2 ayah aku sanggup bawak kereta sekali lagi, bayar parking dan tak membatalkan penerbangan tu..Langsung takde riak marah atau penat di muka ayahku tetapi tetapi hanyalah senyuman yg penuh dgn keikhlasan..."abah yakin ade hikmahnye semua ni, jangan sedih ye.." ayah ku bagi nasihat kpd adik2ku yg kelihatah sedih sebab yg lain semua dah terbang ke Sarawak....maklumlah ni kali pertama diaorang nak naik kapal terbang tapi ade pulak masalah...kesian..hehehe..
Ayah aku sempat melelapkan mata 2 jam di rumah. Kemudian kami bertolak balik ke KLIA sbb flight kami pukul 7 pagi. Walaupun sekejap je ayahku rehat tapi dia dpt kekuatan dr anak2 yg sgt berharap dpt naik kapal terbang terutamanye budak2 kecik tu...isy3..
Mase dah masuk ruangan pelepasan, aku sedar ape yg abah cakap betul. Semua perkara yg berlaku ada hikmahnye. Aku dapat jumpa idolaku, org yg aku kagumi iaitu orang Aqsa Syarif.Orangnye baik dan peramah. Kami sekeluarga sempat bergambar dgn dia...ahhh terujanye,,,^_^

Dalam kapal terbang, kami sekeluarga dpt duduk same2. Aku duduk sebelah adikku Auni. Dia tak mengalihkan pandangan dari tingkap kapal terbang kerana kagum dgn keindahan awan ciptaan Allah yg takde tolok bandingannye.  Tergantung di udara tanpa tiang mahupun tali yg menyebabkannya tergantung. Indah. Ajaib...kalau kami pergi mlm tadi mesti tak dapat tengok ape2 sbb gelap...MasyaAllah, semuanye telah diatur dgn baik oleh Allah...

"KADANGKALA ALLAH TURUNKAN KITA PETIR DAN KILAT,
                  KITA MENANGIS MENCARI DI MANA MENTARI KITA,
  RUPA-RUPANYA ALLAH NAK HADIAHKAN KITA PELANGI YG INDAH"

Sabarlah rakan2 sekalian, setiap kepahitan atau kesusahan yg korang alami mesti ada kemanisan dan kesenangan...Sesungguhnya Allah Maha Pengasih dan Penyayang.....